Iso Whey Zero

Fehérjehiány

Fehérjehiány kialakulhat egyoldalú táplálkozás, főként túlzásba vitt diéták, intenzív sportolás vagy veganizmus következményeként, de komolyabb betegségek után is léterjöhet.

A fehérjehiány tünetei

Ha kialakult a fehérjehiány, gyengül az immunrendszer és fogékonyabbak leszünk különböző fertőzésekre, de ezen kívül vannak egészen kézzelfogható tünetek is. Fehérje hiányában csökkent a vérben keringő plazmaprotein mennyisége, ez májproblémákhoz és vashiányhoz vezethet. Ha tartósan fennál a vashiány, kialakulhat vérszegénység. Ennek tünetei a sápadság, fáradákonyság, aluszékonyság, karikás szemek és esetenként émelygés. Amennyiben orcáink felpüffednek és szemeink is bedaganak, szinte biztosak lehetünk benne, hogy fehérjehiányunk van.

Ha hajunk viszonylag rövid idő alatt elvékonyodik vagy elkezd a szokásosnál erősebben hullani, esetleg töredezetté válik, szintén gondolhatunk fehérjehiányra. Bőrünk is jó indikátor, hogyha száraz, pikkelyesen hámló bőrünk van, érdemes elkezdeni pótolni a fehérjét. Súlyosabb fehérjehiány esetén fogékonyabbak lehetünk a napégésre is és megjelenhetnek rajtuk kiütések.

Tartósan fennálló fehérjehiánynál felléphet koncentrációzavar, nagy mértékű fogyás, illetve a vércukorszint ingadozása, ami könnyen vezethet cukorbetegséghez.

A fehérjehiány kezelése és megelőzése

Amennyiben vegetáriánus vagy vegán életmódot követünk, fontos ügyelni arra, hogy valamilyen módon bevigyünk fehérjét. Fogyaszthatunk hüvelyeseket, különösen babokat, lencsét és borsót, illetve bármilyen csírát.

Ha már kialakult a fehérjehiány és kezelni szeretnénk azt, akkor ajánlott kiegészíteni étrendünket növényi fehérjeporokkal, ilyen például a Vegén Protein, ami létezik kakaós, vaníliás, és fahéjas verzióban. Fehérjeporok mellé ajánlott szedni L-arginint, ez segíti a fehérjék felszívódását és hasznosulását, illetve fehérjebevitel mellett megelőzni a fehérjehiány kialakulását.